Classicus Quartet: Das Wohltemperierte Streichquartett 15. – 'B'
Joseph Haydn: String Quartet Op. 64. No. 2 in B minor, Hob.III:68
Pyotr Ilyich Tchaikovsky: Adagio lamentoso (from Symphony No. 6 in B minor, Op. 74, 'Pathétique Symphony' – transcription by Péter Tornyai)
*****
Balázs Futó: Lo stesso ma non troppo – premiere
Samuel Barber: String Quartet in B minor, Op. 11
- Ágnes Langer – violin
- Eszter Kökény – violin
- Tornyai Péter – viola
- Zétényi Tamás – cello
- With a short Hungarian introduction by musicologist Zoltán Farkas
„H-dúr – Vad szenvedélyt kifejező erős színek, a legragyogóbb árnyalatokból komponálva. Harag, düh, féltékenység, őrjöngés és a szív minden terhe benne lehet.
H-moll – Mintha a türelem hangneme volna ez, az ember sorsába és isteni elrendelésbe való belenyugvás nyugalmáé.”
F. D. Schubart: Ideen zu einer Aesthetik der Tonkunst (1806)
A Classicus Quartet koncertciklusa – klasszikus alkotások és kortárs szerzők műveiből válogatva – a kromatikus skála lépcsőfokairól vet egy-egy pillantást a vonósnégyes-irodalomra a BMC Koncerttermében.
Ezúttal Haydn, Csajkovszkij és Barber képviselik a klasszikusokat, míg Futó Balázs most bemutatásra kerülő kvartettje Haydn Op. 64 No. 2. h-moll vonósnégyes II. tételének (Adagio ma non troppo) egyfajta sajátos reprodukciója. A zenei folyamatot Haydn H-dúr Adagio-jának formailag és harmóniailag látszólag kiszámíthatatlan, mégis tökéletesen rendezett struktúrája irányítja, befolyásolja. A Lo stesso ma non troppo Haydn (a cselló fáradhatatlan átvezetőinek köszönhetően) végtelennek tűnő zenei folyamatát képezi le, de nem nagyon: mentes a klasszikus stílus kötöttségeitől, inkább Haydn e tételének a mai füllel és érzékekkel történő befogadása által bekövetkezett zenei élményeket fogalmazza újra.
Tickets are available for 2000 HUF on the spot,
online at bmc.jegy.hu,
and at InterTicket Jegypont partners across Hungary.
℗ BMC