Hírek

Opus Jazz Club 3 × j(A)zz! – évzáró osztrák jazzfesztivál

3 × j(A)zz! – évzáró osztrák jazzfesztivál
December 12–14.
Opus Jazz Club

A szellemességéről és kreatív erejéről elhíresült osztrák jazzélet képviselőivel a BMC és a budapesti Osztrák Kulturális Fórum együttműködésének köszönhetően sok éve rendszeresen találkozhat az Opus Jazz Club közönsége. Hagyománnyá vált az is, hogy a j(A)zz! című sorozatot minden év végén háromnapos fesztivállal koronázzuk meg, amelyre ezúttal december 12. és 14. között kerül sor.

December 12-én egy olyan trió nyitja meg a fesztivált, amelyben két osztrák és egy horvát zenész találta meg kreatív kibontakozásának legújabb színterét. Klaus Paier évtizedek óta kutatja a harmonika- és bandoneonjáték árnyalatait, a jazz, a világzene és a klasszikus zene között vitorlázva. Kíváncsisága és a hangzások felfedezése iránti szomja odáig vezette, hogy saját hangszert tervezzen, amelyet a Passion szóról nevezett el. Asja Valcic horvát csellista a klasszikus zene felől érkezett az improvizációhoz, míg Gerald Preinfalk fúvós a kortárs zene megkerülhetetlen együttesével, a Klangforum Wiennel játszik rendszeresen. Mindhárom zenész saját szerzeményekkel járul hozzá a trió repertoárjához, amely a jazz, a kortárs klasszikus és a világzene között keresi útját. A megírt kompozíciókban bőséges hely jut a finomhangolt improvizációknak és sziporkázó szólóknak, a legigényesebb füleket is elkényeztetve.

A vajdasági származású brácsás-énekes, Jelena Popržan életkedvével és árnyalt zeneiségével egy csapásra levette a lábáról az osztrák szcénát. Szólóműsora, a La Folia után osztrák zenészekből összeállított csapattal kezdett újabb produkcióba. Mély benyomást tettek rá a lengyel-bécsi költőnő, Tamar Radzyner (1927–1991) versei, amelyekre a Theodor Kramer Társaság által kiadott füzetkében talált rá. Radzyner lengyel zsidóként vett részt a fegyveres ellenállásban, túlélte a holokausztot, és Bécsben, illetve a német nyelvben lelt új otthonra. Együtt dolgozott Georg Kreislerrel és Topsy Küppersszel, versei pedig valósággal ragyognak a derűs pesszimizmustól és a keserű szellemességtől. Jelena egy dalciklussal állított neki zenei emléket, a december 13-i est programjának nagyobb részét azonban vadonatúj hangszeres kompozíciók teszik ki, tele fantáziadús hangképekkel és dallamokban megírt történetekkel.

Leonhard Skorupa kézjegye minden zenekaron érezhető, amelynek valaha tagja volt. A bécsi szaxofonos-klarinétos előszeretettel hódol a meglepetéseknek és a fanyar humornak. Sketchbook Quartetjét eleven, kortárs hangzás jellemzi, amelynek a jazz hagyományai adnak szilárd talajt, ám a zenekarnak az sem okoz gondot, hogy a straight-ahead jazztől a surf rockig bármely zenei stílus hatásait integrálják játékukba. Üdítően szokatlan zenéjük kamarajazznek is elmehetne, ha nem bukkannának fel benne újra meg újra az erős szinkópált ritmusok és a rock and roll gátlástalan felhangjai. Az együttes az utóbbi években mindenesetre nagyban hozzájárult az osztrák jazzszcéna önbizalmának növekedéséhez, nemzetközi jelenlétéhez és népszerűségéhez. December 14-én, a fesztivál zárásaként frissen vibráló hangzásra számíthatunk tőlük, amely sajátosan modern, örömteli és tüskés eklekticizmust ünnepel.

A koncertekre jegyek kaphatók a a helyszínen, a bmc.jegy.hu oldalon, valamint az InterTicket országos Jegypont hálózatában.