Hírek
Hírek Búcsú Szandai Mátyástól
Búcsú Szandai Mátyástól
Szandai Mátyás halálával óriási veszteség érte a magyar és az európai jazzvilágot. A 46 éves nagybőgős hangszerének igazi mestere volt, amit mi sem bizonyít jobban, mint a puszta tény, hogy a BMC Records 23 albumán játszik, s ezzel a számmal abszolút dobogós a kiadó legtöbbet foglalkoztatott zenészei között.
Szakmai kapcsolatunk és barátságunk 2001 táján kezdődött, Matyi játékát Gadó Gábor Homeward című albumán élvezhettük először. Majd sorra következtek a felejthetetlen produkciók, úgy a hazai jazz legfontosabb szereplőivel, mint külföldi világsztárokkal. A rendkívül impozáns lista a teljesség igénye nélkül: Balázs Elemér Group, Dresch Mihály Quartet, Tóth Viktor triója és kvartettje, Bacsó Kristóf Quartet, Szabó Dániel Trió, Oláh Kálmán és Lukács Miklós zenekarai; a nemzetközi mezőnyből pedig Archie Shepp, Charlie Mariano, Chris Potter, Hamid Drake, Perico Sambeat, Christophe Monniot, Manu Codjia, Michael Schiefel, Mathias Lévy vagy Nelson Veras.
A Gramofon magazintól két felvétele nyerte el az év jazzlemeze díjat: az elsőt a Dresch Mihály Quartet tagjaként (Egyenes zene, 2004), a másodikat Tóth Viktor és Hamid Drake partnereként rögzítette (Climbing with Mountains, 2007).
És ezek „csak” a mi CD-felvételeink, hiszen számtalan egyéb kiadónál megjelenő nagyszerű albumon is közreműködött, továbbá olyan ikonokkal koncertezett, mint David Murray, Pat Metheny, Herbie Mann, Chico Freeman, Rosario Giuliani, William Parker, Kurt Rosenwinkel, Gerard Presencer, Flavio Boltro, Zbigniew Namysłowski, illetve az utóbbi bő évtizedben, franciaországi tartózkodása alatt Michel Portal, Daniel Humair, François Jeanneau, Paul Lay és Naïssam Jalal.
Néhány éve elhagyta Párizst, és a Genfi-tó francia partjára költözött, ahol régi zenésztársával, Spányi Emillel muzsikált, és tanári terveit szövögette. Itt, a lausanne-i Haute École de Musique-ban szerezte meg az előadói mesterképzést követően a pedagógiai mesterfokozatot is. „Kitűnő pedagógusi vénával bírt, remek érzékkel adta át a tananyagot. Párizsban csupán azért elvállalt egy kisebb konzervatóriumi állást, hogy tanítási gyakorlatot szerezzen” – mondta a francia fővárosban élő gitáros, Palotai Csaba. „Gyakran járt nálam az utóbbi időszakban, s éjszakákon át beszélgettünk Schönberg vagy Bach zenéjéről. Tervbe vette, hogy a klasszikus bőgőszakot is elvégzi.”
„Mindig többet akart tudni és minden pillanatot ki akart használni. A turnéinkon már mindenki hátradőlt a buszban, ő meg folyvást faggatta a zenésztársakat, akik valamiről nagy tudással rendelkeztek, legyen az Messiaen munkássága vagy a dél-indiai zene ritmusvilága. Mindent meg akart érteni a zenéről, nem ismertem még egy ilyen embert, akit ennyire hajtott volna a tudásszomj” – emlékszik zenészbarátja, Dés András.
Korábbi interjúkban is olvasható, hogy Matyi számára a zenészlét a folyamatos tanulásról szólt, s hogy a muzsikus számára a legfontosabb a „nyitottság, az őszinteség és a kíváncsiság”.
„Rengeteg projektben és illusztris helyeken játszott. Úgy szerették és tisztelték Franciaországban, ahogy korábban otthon. Aztán egyre több session-meghívást kapott Európa más országaiból is." – folytatja Palotai Csaba. „Soha nem volt olyan feladat, amit ne tudott volna megoldani, semmilyen nehézség nem riasztotta vissza, nagyon szépen kiépült és ívelt egyre feljebb az itteni karrierje. Köztudott például, hogy Archie Shepp rendszeresen hívta, Matyi volt az elsőszámú bőgőse.”
A külföldi tartózkodás miatt a BMC-vel ápolt szoros kapcsolat lazult ugyan valamelyest az elmúlt években, de így is született két jelentős lemez, az egyik a 2018-as személyes kedvencünk, a Lukács Miklós és Matthias Lévy társaságában rögzített, komoly elismeréseket (Choc de Classica) és eladási sikereket hozó Bartók Impressions, amelynek második részét épp az elmúlt hetekben kezdtük el tervezni.
A következő évben pedig megjelentettük Matyi első, saját szerzeményeit tartalmazó lemezét nemzetközi kvartettjével. A lemez címe (SĀDHANA) kapcsán írta Szász Emese a CD kísérőszövegében: „szó szerinti jelentése: sa = végtelen, dha = meditálni, na = tagadás, halál. Magyarul, a meditációban meghal az ego. Drámaian cseng, pedig ez a szanszkrit kifejezés nem jelent többet, mint azt, hogy ha bármilyen cselekvésünket – legyen szó mise celebrálásáról vagy kapálásról – kellő elmélyültséggel, spirituális irányultsággal gyakoroljuk, az közelebb visz a célunkhoz, ami végső soron az, hogy otthonosan belakjuk magunkat...”
Szívből reméljük, hogy Matyi most is ezt teszi.
A Budapest Music Center munkatársai nevében: Bognár Tamás