ECM meets BMC│Django Bates’ Belovèd (GB/S/DK)
- Django Bates - zongora
- Petter Eldh - nagybőgő
- Peter Bruun - dob
A brit zongorista Django Bates egyik legkifinomultabb formációjával, a svéd basszusgitáros Petter Eldh és a dán Peter Bruun dobos alkotta Belovèd trióval tért vissza az ECM-hez legfrissebb, The Study of Touch című albumával. Mindhárom zenész egyedülálló játékos, akik magabiztosan néznek szembe a jazz zongoratrió konvencióinak kihívásaival. A csapat egy évtizede találkozott, amikor Bates a koppenhágai Rhythmic Music Conservatory falai közt tanított. Közös munkájuk része volt néhány Charlie Parker nevéhez köthető darab ihletett rekonstrukciója is, mivel Parker úgy Bates, mint a basszusgitáros Eldh számára kezdettől fogva igen jelentős befolyással bírt. Az új albumon is találkozunk egy Parker darabbal: a Passportcímű kompozíciót végtelen tisztelettel, örömmel és kortárs érzékenységgel adja elő a trió, Django saját szerzeményeinek társaságában. Django néhány korábbi saját darabja – a Senza Bitterness, Sadness All The Way Down and We Are Not Lost, We Are Simply Finding Our Way, a Belovèd repertoárjának fő darabjaivá váltak, a trió folyton megújuló előadásában. Bates szerzői és hangszerelői képességei káprázatosan ötvöződnek virtuóz, szabadon áradó melodikus játékával, Petter Eldh basszusa adja a zene tömör, perkusszív lendületét, míg a dobos Peter Bruun szinte festői módon rajzolja meg annak részleteit. A Belovèd képes volt arra, hogy a zongoratriók igencsak zsúfolt világában egy minden ízében eredeti hangzást alakítson ki. (A) The Study of Touch felvételeire 2016 júniusában került sor a legendás oslói Rainbow Studióban, a producer ezúttal is Manfred Eicher volt.
Az 1969-ben Manfred Eicher által alapított ECM Records, a maga eddig megjelentetett mintegy 1500 lemezével, mára a világ legjelentősebb független lemezkiadójának számít a jazz, a klasszikus és a kortárs zene területén. A BMC – úgy az Opus Jazz Clubban, mint a Koncertteremben – rendszeresen tűzi programjára a jeles kiadó legfrissebb kiadványain közreműködő előadók koncertjeit, ahogy ez legutóbb a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében is történt. Az ECM és a BMC között fennálló közel két évtizedes kapcsolat fejlődésének egyik fontos állomásaként idén a BMC ad otthont az ECM Records vezetése és a kiadó nemzetközi terjesztői közti kétnapos közös zenehallgatásnak és eszmecserének. A találkozó maga alapvetően zárt körű, de a keretében sorra kerülő két koncert – a szabad férőhelyek mértékéig – a nyilvánosság számára is hozzáférhető.