Zsidó Művészeti Napok: Tilos a swing! – Elnémított hangok
- Ensemble Voix Etouffées
- Amoury du Closel – vezényel
Az ünnepelt francia karmester, Amoury du Closel által megálmodott project, a Forum Voix Etouffées (Elnémított hangok), már másodízben szerepel Budapesten, ezen belül is a Zsidó Művészeti Napokon. A projekt 2008 óta járja Európát, több mint 12 országban voltak hallhatók a különböző műfajú és stílusú koncertek az Európai Unió programja, a Europe for Citizens részeként.
A projekt hiánypótló, hiszen nemcsak bepillantást enged a nácizmus által 1933 és 1945 között elnémított zeneszerzők munkásságába, hanem e sötét korszak következményeit is vizsgálja ritkán műsorra tűzött zeneművek előadásán keresztül.
A fekete amerikai jazz a német területeken a szövetséges csapatokkal együtt jelent meg az I. világháborús vereséget követően. A Ruhr-vidék megszállását, a szenegáli gyalogosok jelenlétét, a növekvő amerikai befolyást és az a jazz zenekarok jelenlétét a német klubokban, a német kultúra elleni támadásként és a romlás tüneteként (Pfitzner) értelmezték azok, akik nem adták fel a Harmadik Birodalom eszméjét.
A fiatal zeneszerzők számára azonban a jazz lehetőséget jelentett a zene nyelvének megújítására: kapcsolatban álltak az akkori idők legmodernebb irányzataival, így Stefan Wolpe és Erwin Schulhoff November Csoportjával. Az első jazz osztály is ekkor indult a Frankfurti Hoch Konzervatóriumban Seiber Mátyást vezetésével. Ernst Krenek Jonny spielt auf című jazz-operája erőteljesen rasszista reakciókat váltott ki a konzervatívokból és a nemzeti szocialistákból, akik Berlinben és Bécsben is tiltakoztak e mű ellen.
1930-ban a kultúráért felelős helyi náci miniszter, Wihelm Frick betiltotta a jazzt, és 1933-tól a nyilvános helyeken kötelező volt kiírni, hogy Tilos a swing! (Swing verboten).